Tudtad, hogy az Egyesült Királyság kormányának weboldalát, a GOV.UK “site-birodalmat” content design módszertannal építették föl? Olyannyira, hogy az egész content design koncepciót lazán innen származtatja az ügynökség, aki a 24 miniszteri osztály és 408 egyéb szervezet és köztestület oldalát összefogó rendszer tartalmi felépítését kidolgozta.

Ez számomra azért iszonyú izgalmas információ, mert a “content design” kifejezést kvázi poénból nyögtük ki az erkélyemen, miközben arról beszélgettünk, a service design tartalommarketing tervezésre is milyen KITŰNŐ eszköztárat ad… Ezek szerint új kedvenc kifejezésem nem ‘sima’ tartalom + tervezés szópárosítás, hanem egy bivalyerős, létező módszertan!

Lássuk nevezett ügynökség szakemberének (és a Content design c. könyv szerzőjének) definícióját:

“A content design felhasználói igényre ad választ olyan módon, ahogy az számára a legkönnyebben befogadható.”
Sarah Richards (Content Design London)

Abban segít a fogyasztónak, hogy a tartalmaidhoz akkor, olyan nyelven és formában jusson hozzá, amikor és ahogy szüksége van rá.

Mi ez, ha nem a tartalommarketing service design-ja? 🙂 Ugyan Sarah-ék webdesign / UX design irányából jutottak a content design módszertanához, de nyugodtan nyithatjuk tágabbra a hatósugarat. Használhatjuk a teljes tartalmi ökoszisztéma megtervezésére is ugyanezt az eljárást! Nemcsak a weboldal “széléig”, hanem blog, social, videók, hírlevelek, podcast tartalmak, a teljes rendszer megtervezésére is! Hogy a hatósugár méretén kívül mi az apró különbség? A service design megközelítésében a dolgok kinézete, elrendezése, felépítése helyett a dolgok működését szeretnénk definiálni a tervezési folyamat során. (Ld. erről Bogár Bence előadását: Motiváció vs manipuláció – mi a design szerepe az innovációban?)

Oké, hogyan működik ez a gyakorlatban? Ami nulladikként egész tuti, hogy sok-sok tartalmat létre fogunk hozni a kísérletezés során… (ld. nyitó illusztráció… csak nem pont így…:)

Content design: az első lépések

  1. Ismerjük meg a közönségünket!
  2. Térképezzük fel a (tartalom)fogyasztási útvonalaikat!
  3. Definiáljuk a kapcsolódási pontokat!
  4. Kommunikációs céljaink mentén definiált üzeneteinket (!) öntsük formába, hogy publikáláskor úgy, akkor és ott nyújthassuk át, akinek és amikor pont szüksége van rá!
  5. Lépjünk kapcsolatba, beszélgessünk, és mérjünk,
  6. hogy aztán folyamatosan továbbfejleszthessük, és mindig
  7. tartsuk meg vibrálóan élőnek a tartalmi ökoszisztémánkat!

Persze ez így még nem pontos workflow – különös tekintettel a trükkös 4. pontra, ami feltételez egy nagyon tudatosan alkalmazott kommunikációs stratégiát. És akár többszörösen összetett csapatot, szervezetet! De a nézőpont, amit ehhez az innovációhoz (tartalommarketing: design-szemlélettel) érdemes felvenned, máris kezd a sajátod lenni.

Változni kell hozzá?

Bármilyen új koncepció életre keltése óhatatlanul együtt jár a szervezet és akár a kultúra szükséges megváltoztatásával.
Havasi Zoltán:
Káosz és rend a Service Design-ban

Nem teljesen fájdalommentes tehát a folyamat, de megéri: a content design abban segít, hogy közönségedre tervezhesd a tartalom-szolgáltatásodat. Bizalmat, kapcsolatot építve, sales-t támogatva mindezzel. A content designer pedig ebben segít: a design szemléletű tartalomtervezésben.

content design workshopÉrdekel a módszertan? JELENTKEZZ A KÖVETKEZŐ (online) CONTENT DESIGN WORKSHOPRA! 

Ennyire még nem? 🙂 Akkor kövess FB-on, hogy tudjunk beszélgetni!

 

evolution konferencia

“Tartalommarketinget tervezel? Akkor csináld jól! Szolgáltass tartalmat, de ne a Google-nek, hanem a kíváncsi közönségednek! SEO-val a képernyőjükig eljutsz, de a gondolataikig (a szívükig…?) egyáltalán nem biztos!”
Március 11-én az Evolution Konferencián beszélek erről, legyél ott te is! Remélem, hogy amit az előadásból elcsípsz, másnap azonnal ki is próbálod – és működik!